3 SEO-taktikker du bør unngå (+noen du kan bruke)

seo-feilSEO som fag utvikler seg stadig, og det er mindre og mindre igjen av ”svindel og bedrag”-ryktet som bransjen og faget til dels var preget av for noen år siden. Søkemotoroptimalisering er ikke rakettforskning, men det krever (fortsatt) hardt arbeid. Likevel er det alltids noen som prøver å ta snarveier for å øke synligheten sin i søkeresultatene. Her er 3 taktikker som alle burde slutte med (eller aldri begynne med):

2 av dem har vært kjent lenge som negative for søkemotoroptimaliseringen i lang tid, uten at det ser ut til å ha gjort utbredelsen mindre. Dessverre er dette praksis som enkelte fortsatt benytter seg av, men som kan ende opp med å skade synligheten til et nettsted, ikke bedre den.

Lenkekjøp/Lenkebytte

”Hei, vil du bytte lenker med oss/kjøpe en lenkepakke av oss, så får du garantert bedre rangeringer i [din prefererte søkemotor]. Legg 5 lenker til disse sidene på alle dine sider/Kjøp denne tjenesten, så legger vi lenke til en valgfri side med din optimaliserte tekst på 1 million milliarder sider som ikke har noen som helst betydning…”

En liten overdrivelse, men dessverre er det fortsatt mange som holder på med dette, og noen som uheldigvis blir lurt til å tro at dette er grei skuring i forhold til å jobbe seg oppover i søkemotorene. Det er det IKKE. Her er litt om hva både Bing og Google sier om dette.

Unaturlig bruk av nøkkelord (Keyword stuffing)

Tidligere var det ikke uvanlig å se et oppsett av sider av denne typen – dessverre er de fortsatt å finne.

eksempel på keyword stuffing

Eksempel på keyword stuffing

Unaturlig bruk av nøkkelord/temaord på en side, gir en dårlig brukeropplevelse, og er forholdsvis lett å gjennomskue. Følgende er derfor best å la være:

  • ”Usynlig” tekst på en side som inneholder nøkkelord, enten det er overskrifter eller avsnitt (hvit tekst på hvit bakgrunn eller lignende)
  • Tekst som gjemmes med CSS plassering
  • Tekst (og lenker) som gjemmes med mikroskopiske fontstørrelser, eller som legges på punktum og komma eller lignende
  • Bruk av meta keywords-tagg. Bortkastet tid. Noen søkemotorer ser ikke på den i det hele tatt, andre ser på den som et signal om spam(!)
  • Bruk av title-tag eller meta description-tag som et sted å liste opp nøkkelord. Dette er verdifull plass du kan bruke for å fortelle hva siden din handler om, samt gi en oppfordring til leseren som ser dette (OBS: Dette er de to tag’ene som oftest vises i søkeresultatet…ikke kast bort muligheten til å bruke det fornuftig).

Stresse med nøkkelordtetthet (keyword density). Søkemotorene er tålelig gode på å se på sammenhenger, synonymer osv. Og til syvende og sist er vel ikke siden laget for søkemotorene, men for de som bruker dem? Lag sider med innhold som funker for folk! Sjekk hva Matt Cutts (sjef for Google’s webspam team) sier om temaet:

Gjesteblogging (kun for lenkene sin del)

Tidligere har gjesteblogging for å få lenker tilbake til eget (eller kunders) nettsted vært en mye brukt taktikk. Gjesteblogging er i seg selv ikke noe problem – det kan tvert i mot være en fin måte å nå ut til et nytt publikum på for å snakke om et tema, om tjenester eller lignende. Men gjesteblogging som har som eneste mål å få en (eller flere) ekstra lenker til et spesifikt nettsted, er ikke å anbefale. Danny Sullivan skrev en artikkel om ”Guestblogging vs Guestblogging for SEO” på MarketingLand som kan være verdt å se på, hvis du ikke alt er kjent med problemstillingen.

Som et lite sidespor, men likevel litt relatert – spam i kommentarfelter på for eksempel bloggposter er heller ikke spesielt effektivt. Dette er fordi:

  1. Lenker i kommenarfelter er ofte merket som ”nofollow”, det vil si – de har ingen verdi med tanke på SEO.
  2. Selv om de skulle finne på å ikke være merket opp med ”nofollow”, er de ofte så off topic i forhold til det bloggposten handlet om, at de gir liten verdi uansett.
  3. Det gir lite (hvis noe) refererende trafikk fordi folk ser at dette er spam.
eksempler på spam-kommentarer

Ja, dette er faktisk hva folk (eller bot’er) legger igjen…merverdi av høy klasse der altså…

 

OK, greit – men hva slags SEO-teknikker KAN jeg bruke?

SEO burde i bunn og grunn ikke handle kun om å komme høyest mulig opp i et søkeresultat. Målet er jo å overbevise brukeren/kunden om at DU er den beste til å svare på det spørsmålet de har stilt. Her er et par ting du kan benytte deg av:

På den enkelte nettsiden/artikkelen:

  • Godt skrevet overskrift/title-tag som tydelig forteller hva siden handler om, eller hva man kan forvente å få svar på. Generisk bruk av samme title-tag på et helt nettsted vil for eksempel ikke være spesielt ideelt – verken for søkemotorer eller besøkende. For god synlighet av hele tittelen, kan det være greit å holde seg mellom 55 og 60 tegn. Og hvis du har med bloggnavn/firmanavn som en automatisk innsatt del av tittelen – sett det på slutten.
  • Skriv en optimal tekst for ”meta description” som gir et godt bilde av hva siden handler om, kanskje også med en call to action? Dette kan bidra til økt antall klikk fra et søkeresultat, fordi det kommuniserer godt med den som leser.
  • Strukturere data. Merk opp strukturerte data med for eksempel kode som validerer mot schema.org for å fortelle søkemotorene bedre hva siden din handler om. Dette kan være produkter, bedrifter, oppskrifter osv… Mer om dette kan du finne på schema.org
  • Gjør nettstedet tilgjengelig for søkemotorer og brukere. Dropp flash og annet (feil bruk av javascript) som gjøre det umulig for både søkemotoroboter og enkelte brukere å benytte seg av nettstedet.
  • Velg en URL-struktur som gir brukeren (ikke bare Google) en indikasjon om hva de kan forvente å finne på de enkelte sidene (www.domene.no/side-om-spesifikt-tema er bedre enn www.domene.no/index.php?post=123&cat=456 )
  • Sørg for at nettstedet svarer raskt. Det e er en faktor for rangering i søkemotorene, men mest av alt handler det om raskt å gi brukeren det de har bedt om.

På nettstedet som et hele:

Trenger du enda flere forslag? Ta deg tid til å sette deg godt inn i de ulike delene av ”den periodiske tabellen for SEO suksess factorer” fra SearchEngineLand. God lesning…

Og du – uansett om du akkurat har begynt med søkemotoroptimalisering av nettstedet, eller du allerede er godt i gang – husk på at SEO og organisk søkemotortrafikk ofte bare er en del av trafikkmiksen. Sosiale medier, direkte trafikk, lenker, betalt søk og kanskje display-kampanjer hører også ofte med…

Om Anders

Jeg er ansvarlig for digital handel Apotek 1, og jobber for at Norges største apotekkjede er aktivt tilstede på nett. Jeg jobber til daglig med konverteringsoptimalisering, innholdsadministrasjon og søkemotormarkedsføring av www.apotek1.no, samt webanalyse.