Subdomene vs undermappe – hva skal man velge og hvem er ansvarlig?

Når det kommer til drift og oppbygging av nettsteder, har det vært skrevet langt og mye om man bør velge subdomener eller undermapper når man skal lansere nye tjenester. Det er selvfølgelig flere perspektiver som kommer inn. SEO er én ting, drift/vedlikehold er en annen. Og sist men ikke minst – hvem skal ha ansvar for strategien rundt dette?

Personlig er jeg av den oppfatning at det i de fleste tilfeller vil være formålstjenelig å legge nytt innhold og nye tjenester på et eksisterende hoveddomene. OBS: Det betyr ikke at alt skal ligge i samme CMS/på samme plattform. Det er ikke nødvendigvis det samme (Heia mod_rewrite og reverse proxy). Karl Philip Lund har omtalt dette på stammen.no tidligere.

En viktig ting å ta stilling til når man skal bestemme seg for subdomene vs undermappe, er hvilken påvirkning dette vil ha på søkemotortilgjengeligheten – både for den nye tjenesten, og for eksisterende nettsted.

Gode(?) grunner til å velge undermappe

  • Er det sannsynlig at den nye tjenesten får mange inngående lenker, vil dette kunne forsterke den totale synligheten for hele domenet ditt, særlig også synlighet på søk etter merkenavn/varemerke/firmanavn (i og med at det ofte står i lenketeksten)
  • Hvis tjenesten flytter, eller inngår i andre eksisterende tjenester senere, kan du omdirigere trafikk/lenker til ny side (også mulig mellom subdomener, for all del…)
  • Reduserte kostnader til drift/hosting (1 domene). Dette kan være en sannhet med modifikasjoner, for det hender man setter opp noe på et subdomene, og så bruker reverse proxy eller noe lignende for å vise det som en undermappe.

Gode(?) grunner til å velge subdomene

  • Innhold som varierer så mye at det ikke gir mening å ha det på samme (sub)domene. Eksempel: Franchise-versjoner av nettbutikk. Her kan det være veldig greit å skille mellom butikkene pga priser/utvalg osv som kan variere.
  • Innhold målretter seg mot forskjellige regioner. Man kan noe målrette informasjon i retning av spesifikke land/regioner ift knytning mot IP-adresse
  • ”Lokal kontroll”. Med subdomener kan man kanskje enklere distribuere ansvar for drift og vedlikehold av innhold – hvis det gir mening.
  • Nye forretningsområder man vil teste ut (blir det en suksess, kan man alltids flytte det inn på hoveddomene senere).

Et annet viktig perspektiv for hva man skal velge, er om dette får konsekvenser for om man i det hele tatt får lansert tjenesten. Jeg vil påstå at det i mange tilfeller vil være viktigere å få lansert tjenesten, enn nødvendigvis om den ligger på hoveddomene, eller subdomene.

Domenestrategi og struktur – hvem bør bestemme?

Det som kanskje er mer viktig enn diskusjonen om man skal velge det ene eller det andre, er hvem som bør være ansvarlig for å vedlikeholde strukturen og strategien for dette.

Personlig mener jeg at dette helt klart er en redaksjonell oppgave, som bør tilfalle nettredaktør, innholdsansvarlig eller webmaster. Mer enn én gang, har jeg hørt om tjenester som lanseres på en hel variasjon av ulike subdomener ”fordi IT sa det måtte bli sånn” . Oppsett av nettadresser og strukturer (og domener for innhold), bør kobles til et helhetlig syn på digital tilstedeværelse. Dette bør derfor håndteres av redaksjonelt, ikke teknisk, ansvarlige.

TL;DR – skal jeg ha subdomener eller undermapper? Og hvem bestemmer?

Raskt oppsummering hvis du ikke orket å gå gjennom det ovenstående:

  • Bruk undermapper der det er mulig, med mindre dette fullstendig ødelegger for enten fremdrift eller eksisterende drift av nettstedet.
  • Fokuser på hva som er viktigst – å lansere tjenesten, hvor den ligger, eller begge deler.
  • Om du velger det ene eller det andre – ikke fortvil, det kan alltids endres på senere.
  • Domenestruktur, innholdsarkitektur m.m. er en redaksjonell oppgave.

Om Anders

Jeg er ansvarlig for digital handel Apotek 1, og jobber for at Norges største apotekkjede er aktivt tilstede på nett. Jeg jobber til daglig med konverteringsoptimalisering, innholdsadministrasjon og søkemotormarkedsføring av www.apotek1.no, samt webanalyse.